Als Oekraïne erin slaagt vanaf de rivieroever op te dringen, zal dat het eerste grote succes van het Oekraïense tegenoffensief in maanden zijn. Het offensief begon in juni en was onder meer bedoeld om een doorbraak van de frontlinie in het zuiden te bewerkstelligen.
Oekraïne kan zich niet alleen concentreren op de oorlog in het zuiden. We moeten langzaam naar de winter kijken, wanneer een nieuwe aanval van de Russen wordt verwacht.
Het grootste particuliere energiebedrijf van het land heeft gezegd klaar te zijn voor de komende winter. Directeur Maxim Timchenko hoopt dat het Westen snel meer luchtafweersystemen zal leveren. Afgelopen winter waren energiebedrijven herhaaldelijk het doelwit van Russische bombardementen, waardoor de inwoners van Oekraïne in de kou kwamen te staan.
“We hebben nog steeds niet genoeg om onszelf te verdedigen”, zei Timchenko. “Ik weet dat de president (Volodymyr Zelensky, red.) er alles aan doet om de situatie te verbeteren.”
Het energiebedrijf van Timchenko is verantwoordelijk voor het verwarmen van ruim zeven miljoen Oekraïense huishoudens. Het bedrijf draait momenteel op halve capaciteit als gevolg van herhaalde bombardementen. De rest van het bedrijf werd beschadigd of vernield.
De Oekraïners in Charkov, verder naar het oosten, bereiden zich voor op de winter en een lange oorlog die zal volgen. Er worden ondergrondse scholen gebouwd zodat kinderen tijdens golven van Russische invasie nog steeds lessen kunnen volgen.
In de grensregio wonen ongeveer 2,5 miljoen mensen. Omdat het zo dicht bij Rusland ligt, ligt het gebied vaak onder vuur. Minstens drie gebieden van Charkov zijn de afgelopen 24 uur gebombardeerd.
Er zijn twee grote ondergrondse scholen in bedrijf, die in totaal duizend kinderen huisvesten. “Ze kunnen bombardementen absorberen”, zegt architect Anton Korotovsky “Kinderen zullen alles te leren hebben”, citaat Reuters Zoom
In Charkov werden 817 onderwijslocaties beschadigd of vernield tijdens het bombardement, beweerde Korotoyskikh. Daarom wordt er volgend jaar een nieuwe ondergrondse school gebouwd.
Ten slotte heeft Oekraïne een update gegeven over de situatie in de Zwarte Zee. Er wordt nu gemeld dat 151 schepen gebruik hebben gemaakt van de daar gevestigde humanitaire corridor. Schepen kunnen veilig door die doorgang varen, ook al woedt de oorlog om hen heen.
De schepen vervoerden ongeveer 4,4 miljoen ton goederen. Het grootste deel daarvan, ongeveer 3,2 miljoen ton, bestond uit graan, schreef de vice-minister van Infrastructuur Yuiy Vaskov. Oekraïne is een van de grootste graanproducenten ter wereld.
In eerste instantie konden schepen gebruik blijven maken van Oekraïense havens via een graanovereenkomst met Rusland. Dat contract loopt in juli af. Vervolgens werd een humanitaire corridor opgericht ter vervanging van de graanovereenkomst. Deze route loopt door Roemenië en Bulgarije.