Dit artikel komt uit het AD Rotterdams Dagblad. Op NU.nl verschijnt dagelijks een selectie van de beste artikelen uit kranten en tijdschriften. Daar lees je hier Meer over.
Lasmachines zijn belangrijk, maar zwaar en gevaarlijk werk. Zij opereren onder alle weersomstandigheden om te voorkomen dat zeeschepen schepen verliezen tijdens een stormachtige overtocht. ILS, wat staat voor International Lashing Services, is het grootste sjorbedrijf in de Rotterdamse haven. Er zijn honderden sjorders in dienst, maar als er meer handen nodig zijn, huurt het bedrijf extra mensen in via twee gespecialiseerde uitzendbureaus.
FNV Havens zet daar vraagtekens bij. Vakbonden zijn van mening dat (goedkope) uitzendkrachten alleen mogen worden ingezet voor ‘pick and seek’; Dus alleen bij extreme drukte of overmatig ziekteverzuim. De vereniging vindt het inschakelen van externe partijen bij ruwbouw een slecht idee.
Het werk van uitzendkrachten beperkt zich doorgaans tot: StapelaarDryen, Het sjorren is over het algemeen een relatief eenvoudig onderdeel van het werk. Zij assisteren gecertificeerde sjorders vanuit schachten, waarbij zij bevestigingspinnen uit de hoeken van containers bevestigen of verwijderen. Vervolgens worden deze containers met elektrische karren ingepakt of naar een opslaglocatie op de terminal gereden.
StackerDryen Gevaarlijk werk, vindt Niek Stam, directeur van FNV Havens. Hij uitte zijn zorgen bij de vakbond toen bleek dat ILS voor de klus ook Portugese uitzendkrachten inschakelde die slecht Nederlands spraken. “Maar als je wilt dat de kraanmachinist even pauzeert, moet je zeggen: ‘Wacht even!’ kan schreeuwen. Als de operator je niet verstaat, kan hij een container laten vallen terwijl er iemand onder staat. Als je niet coördineert, zijn ongelukken verborgen.”
Volgens Stamm hadden de Portugezen anderhalf uur spoedcursus nodig om een paar woordjes Nederlands te leren. “Maar het is zeker niet genoeg. Als mensen de taal zelden spreken, ontstaat er geen band en heb je minder aandacht voor elkaar.”
Vorige week stuurde de vakbond een boze brief naar de directie van ILS, waarin ze eiste dat het bedrijf zou stoppen met het inzetten van uitzendkrachten die geen Nederlands spreken. FNV Havens wil de lijst met ingehuurde arbeidskrachten inzien om te controleren of deze mensen goed zijn opgeleid voor hun werk. Als aan deze eisen niet wordt voldaan, wil de vakbond niet langer bij de werkgever aan tafel zitten.
Ook tientallen boze sjorders werkzaam bij RWG en APMT II vroegen maandagmiddag om uitleg. Ze legden twee uur lang het werk neer en eisten uitleg van ILS-directeur Nice Mas. Hij stapte in de auto voor het personeel van de RWG-kantine. “Daarna ging iedereen weer aan het werk. Ik denk dat de kou weg was.”
Er zal niets gebeuren wat niet mag, benadrukt Maas, die de aantijgingen van onveiligheid ‘leerzaam’ noemt. “Die Portugezen hebben een natuurlijke identiteit. Mocht blijken dat deze mensen de taal niet voldoende beheersen, dan kunnen we er een extra cursus bij zetten.”
Volgens Stamm heeft ILS dit dinsdagmiddag schriftelijk bevestigd. De Portugezen krijgen binnenkort een basiscursus Nederlands bij STC. The Lashing Company is bereid om in de toekomst lijsten met werknemers te verzenden. FNV Havens is tevreden. “Het is in ieder geval een basis om weer met elkaar in gesprek te gaan.”