Het gaat al weken over verwachte lage temperaturen. Welk effect heeft het? De temperatuur buiten is ongeveer 10 graden Op de banden?
“Met hele koude banden heb je letterlijk geen grip. Afgelopen weekend heb ik gereden op de Fuji Speedway in Japan. De kwalificatie begon daar met een opdrogende baan en het was erg koud, waardoor het niet snel droogde. Toch leek het erop was droog genoeg voor slicks. Maar als je met de slicks op pad ging, was het erg lastig om de temperatuur in de banden te krijgen. Zo lastig dat iedereen voor de regenbanden koos, die gingen maar één ronde mee. Maar die waren wel sneller dan dat. De slicks. Een hele vreemde situatie, waaruit blijkt hoe belangrijk de temperatuur van de banden is.”
“Het is heel lastig uit te leggen hoe het precies voelt, omdat je dit effect niet hebt in een straatauto. Het rubber in een straatband werkt eigenlijk bij vrijwel elke temperatuur hetzelfde. Maar een raceband moet wel warm zijn. Het werkt niet en je krijgt “de band bevindt zich in het juiste temperatuurbereik. Geen grip, geen grip.” Het is letterlijk aan of uit.”
Denkt u dat partijen zich daar zorgen over maken?
“Ja, dat denk ik wel, en dat geldt ook voor de coureurs. Alle coureurs die stapvoets de pitlane verlaten en elkaar proberen in de weg te lopen om een vrije baan te krijgen, zullen we zeker niet in Las Vegas zien. Jij zeker. heb bandenwarmers, maar deze geven niet de temperatuur waar je eigenlijk in zou moeten zitten. Het is dus belangrijk om ze te gebruiken. Overlap Haal echt de temperatuur daarbinnen.”
Het loopvlak van de banden koelt zeer snel af als u langzaam rijdt. Zodra je de pitlane verlaat, moet je dus voortdurend kracht in je banden stoppen. Dit doe je bijvoorbeeld door te remmen. Dit is de meest efficiënte manier om temperatuur en vermogen naar de band te krijgen. Je zult ook veel swingen zien bij de coureurs.”
“Qua afstelling zullen teams tot het uiterste gaan, bijvoorbeeld met het volgen van de wielen. Je rijdt altijd met uitspoor of toespoor voor rijgedrag en balans, maar het is ook een manier om de bandentemperatuur en overtollige wrijving te creëren. heeft als nadeel meer slijtage. Maar dat is nu secundair, want als het je niet lukt om de band te laten werken, wordt de slijtage erger en vernietig je hem sneller.’
Welk team of welke coureur zou van deze aandoening kunnen profiteren?
“Charles Leclerc en Carlos Sainz kunnen goede zaken doen in de strijd om pole, omdat het gaat om het opwarmen van de banden. We weten dat Ferrari daar goed in is, vooral in de kwalificatie. Het doet hun race vaak pijn, omdat ze dan meer bandenslijtage zullen hebben.” Maar het is zeker een kwalificatie. Sessies zullen van pas komen.’
“In de racerij is het iets minder belangrijk, omdat je constant aan het rijden bent. Het is dus vooral belangrijk om je banden bij de start niet kapot te maken. Om de zogenaamde koude graan Je moet oppassen dat je niet te veel over het bandoppervlak glijdt om het te krijgen. Dan breekt het loopvlak en krijg je krullend rubber en hobbels. Het is slecht voor de vangst.”
Lando Norris was bang voor koude handen. Heeft u het ooit koud gehad in een racewagen?
“Ja natuurlijk. Ik kan me veel wintertests herinneren, vooral in formulewagens, waar het echt koud was. Je handen waren misschien koud, maar je voeten deden vooral pijn.”
“Je hebt vaak een heel klein koelgat met een grill voor de neus van de auto. Het zou mij niet verbazen als er dit weekend op heel veel auto’s een mooie transparante tape zit. Die heb je nu niet nodig .”
Gezien de opwinding wordt de Singapore-film verwacht, waarbij Red Bull zelf aankondigt dat de RB19 een aantal inherente zwakke punten heeft. Toch wonnen ze in Saoedi-Arabië, Bakoe, Miami en zelfs Monaco. Het is dus niet zoals een auto Per definitie Straatcircuits zijn slecht, toch?
“Het hangt allemaal af van hoe hobbelig een circuit is. De vloer is absoluut het sterkste punt, maar het is ook de grootste zwakte van de RB19 als deze niet in de filosofie kan worden gebruikt. De rijhoogte is erg gevoelig. Zoals bij alle grondeffectvoertuigen, de RB19 is relatief krachtig omdat hij heel weinig auto’s kan besturen zonder enige problemen, dat wil zeggen Bruinvissen of een vloer die te veel het wegdek raakt.”
“Maar als de baan te hobbelig is, dan moet Red Bull ook omhoog. En dan verliezen ze waarschijnlijk relatief meer dan andere teams.”
“Singapore is hier en daar behoorlijk hobbelig. De bochten in Monaco zijn eigenlijk niet zo hobbelig. Je kunt daar dus nog relatief weinig rijden, omdat de rechte stukken kort zijn. Er is dus minder slijtage aan de vloer. Tot ziens in Singapore…